söndag 28 juli 2013

Spackla, slipa, spackla, slipa...


Nä, jag är inte sponsrad av Nordsjö... tyvärr...
 
Spackla, slipa, spackla, slipa... osv.
 
Jag tycker att det är skitkul att renovera men jag har ett moment i renoveringen som jag totalt avskyr och det är att slipa efter man har spacklat. Jag bara hatar, hatar, hatar det!!!
 
Under vårt tidigare husbygge fick jag aldrig till den rätta knixen på spackling och slipning, men nu äntligen tror jag att jag har förstått hur det fungerar.
Tidigare har jag gjort så att eftersom jag vill bli klar så fort som möjligt och slippa göra momenten flera gånger och eftersom jag vet att spacklet "sjunker in lite" när man spacklat så har jag klaffsat på på tok för mycket spackel för att sedan måsta slipa ihjäl mig för att få bort det när det torkat, vilket bara har resulterat i att jag slipat alldeles för mycket och då ändå måste spackla en andra gång osv.
 
Den här gången gick jag in med inställningen att jag kommer att få spackla två gånger (om jag har tur), troligtvis en tredje gång för att få till det sista. Så jag har spacklat skarvarna och skurvskallarna på gipsen och den här gången rengjorde jag spackelspaden efter varje skarv och drog så tätt jag bara kunde mot väggen så att det skulle bli samma nivå. Självklart "sjönk" spacklet ihop som det brukar men det hade jag räknat med, men eftersom jag gjorde så här så behövdes det knappt slipas något och sedan var det bara att spackla den andra gången, även nu så slätt som möjligt mot vägg och samma den här gången, inget massa jäkla slipande.
 
Efter första omgången tog spacklet slut så jag åkte till färgaffären och skulle inhandla lite annat och tänkte att jag köper väl Nordsjös spackel då, höll på att falla handlös till golvet när hon sa vad spacklet kostade. Vi har tidigare använt ett MYCKET billigare spackel, men jag höll minen och tog en 2,5 liters och hoppades att det skulle räcka.
 
Väl hemma tänkte jag att nu var det upp till bevis, ett dyrt spackel ska väl förhoppningsvis vara ett bättre spackel. Tyckte att Nordsjös spackel var lite lösare än det vi tidgare använt och det var ju positivt, däremot tyckte jag att det torkade mycket snabbare och ramlade av väggen lite titt som tätt i kakor, det gjorde inte det tidigare spacklet. Jäkla skit, jag som hade hoppats på Nordsjös spackel, man tycker ju att det ska vara bättre. Lite sur var jag... tills jag vaknade idag och det var dags för slipning och kände på spacklet... nu förstod jag skillnaden! Nordsjös spackel var MYCKET slätare när det hade torkat än det spackel vi använt tidigare. Visst det kanske inte gör något om man ska sätta en tapet utanpå, men eftersom vi ska försöka med bragden att måla direkt på och få det bra så är chansen mycket lättare att det verkligen ska bli bra med Nordsjös spackel då det som sagt blev helt slätt utan en massa "porer" i sig.
 
Nu tänkte vi måla på väggen för att se om det syns en massa skavanker, i sånna fall får vi spackla mer.
 
/T


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar